fbpx

De mogelijke oplossing om spanningshoofdpijn tegen te gaan: je hamstrings

spanningshoofdpijn

Heb je regelmatig last van spanningshoofdpijn? Zo ja, negeer dan de hamstring niet

Niet alleen kunnen de hamstrings de oorzaak zijn van je hoofdpijn, maar ze zijn ook een belangrijke spiergroep om sterk en gezond te houden als je chronische spanningshoofdpijn wilt voorkomen. 

Ik wil in deze de blog niet claimen dat ik je met deze blog direct van de spanningshoofdpijn kan verhelpen maar deze informatie kun je wel meenemen in je aanpak om spanningshoofdpijn te verminderen.

 

Wat veroorzaakt spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn (of stress hoofdpijn) is een van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn. Symptomen zijn pijn in het voorhoofd, druk of spanning op het voorhoofd en pijn in de nek en schouders.

Vele factoren kunnen bijdragen aan een spanningshoofdpijn, waaronder:

  • Stress
  • Slaapgebrek of vermoeidheid
  • Slechte lichaamshouding
  • Depressie of angst

Spanningshoofdpijn is iets anders dan migraine, maar ze kunnen wel met elkaar in verband staan. Spanningshoofdpijn duurt meestal minder dan dertig minuten en heeft niet dezelfde impact en heftigheid als migraine zoals overgeven, heftig stekende pijn, flitsende of bewegingen zien.

Spanningshoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door stress en spanning in de spieren rond de nek, schouders of kaaklijn. Het meest voorkomende symptoom is een pijngebied die van de ene kant naar de andere over het voorhoofd en de slaap loopt. Maar ook aan de achterkant van het hoofd.

Deze triggers kunnen een onaangename spanning in het hele lichaam veroorzaken.  De spanning zet dan als het ware een kettingreactie in gang, en zenuwen in de bloedvaten, spieren, bindweefsel en huid nemen dit waar als pijn. Je hersenen nemen deze pijn vervolgens ergens in het hoofd waar, waardoor “hoofdpijn” ontstaat.

Spanningshoofdpijn en de rol van je hamstring

De hamstrings zijn een krachtige groep spieren die vaak onder overmatige spanning staan, omdat ze in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor het rechtop houden van ons lichaam. Ze helpen bij het lopen en bij het opstaan en begeleiden de meeste dagelijkse activiteiten uit te voeren. Wanneer de hamstrings dan eindelijk mogen rusten, reageren ze vaak door zich af te schermen en worden ze strak, kort en vol spanning.

Vaak richten fysiotherapeuten zich te veel op de spieren en structuren in de hals. Als je alleen de nekspieren behandelt, met massage, mobilisatie en andere therapietechnieken, pak je misschien nooit de hoofdoorzaak van de spanningshoofdpijn. In plaats daarvan moet je het hele lichaam zorgvuldig beoordelen, op zoek naar verhoogde spanning en disfunctie die verstoringen in de spierketens teweegbrengen.

Spierketens en mogelijke verstoringen

Laten we het een stap terug gaan. Een spierketen is een groep spieren die samenwerken om specifieke bewegingen voor het lichaam te maken, zoals hoe je voet verbonden kan zijn met allerlei spierketens tot je nek. Deze verschillende groepen kunnen afzonderlijk functioneren, maar vaak worden ze getriggerd zodat ze elkaar tegenwerken – vergelijkbaar met wanneer je een motor van een auto hebt die uit afzonderlijke onderdelen bestaat in plaats van ze afzonderlijk te kunnen gebruiken.

De hamstrings maken deel uit van de achterste keten. Deze zogeheten Posterior Chain bevat de volgende groep spieren: kuit-, bil- en rugspieren, de thoracolumbar fascia,, en de achterste schouder- en nekspieren. Deze spiergroepen zijn directe vrienden van de hamstring. 

Daarom reageren deze spieren wanneer de hamstrings spanning voelen.De spieren die je vaak veel onder spannings staan bij het rechtop staan of lopen.

Wanneer de gespannen hamstring-spieren vervolgens zorgen voor een een minder lichaamshouding, kunnen de triggerpoints in de hamstring aanzienlijk bijdragen aan zowel lage rugpijn en dus de  nek- en hoofdpijnklachten. Deze spanning kan doorwerken waardoor chronische nekpijn of zelfs een ernstige aandoening zoals TMD ( temporomandibulaire disfunctie) ontstaat. Als je na therapie zonder succes bent behandelt , is het misschien tijd om naar de hamstrings te kijken voordat je door een specialist naar huis wordt gestuurd om een paracetamol te nemen..

Oefeningen om je hamstringspieren te trainen

Met deze onderstaande bewegingen kunnen mobiliteit en flexibiliteit voor het hele lichaam worden verbeterd. Bovendien kun je deze bewegingen geleidelijk aanpassen zodat stabiliteit en kracht voor het hele lichaam verder kunnen worden ontwikkeld.



Door Jaap Bos

Door Jaap Bos

Eigenaar NOVAFIT, Werkt al meer dan 15 jaar als personal trainer. Drinkt net iets teveel koffie, is vader van 2 en is gek op trailrunning!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!