fbpx

8 tips om beter te slapen

beter slapen

Waarom is slaap nou zo belangrijk?

Hoewel velen fitness en voeding beschouwen als essentieel als het gaat om gezondheid en  prestaties, zijn we geneigd nog iets belangrijks te vergeten – namelijk slaap.

 

Een ritme van goede slaapkwaliteit is van het groot belang, zo niet belangrijker dan constante lichaamsbeweging en gezonde voeding. Zonder een goede nachtrust verhoogt je onmiddellijk het risico op negatieve bijwerkingen zoals slechte (werk/sport)prestaties, verminderde concentratie, stemmingswisselingen, hormoonschommelingen, gewichtstoename, depressie en meer.

Een verbeterd slaapritme kan al snel vele voordelen opleveren!

 

In het huidige digitale tijdperk worden workaholics vaak op een voetstuk gezet. Deze houding kan echter leiden tot een slecht slaap cyclus, gebrek aan rust en herstel, en uiteindelijk – burn-out.

 

In plaats daarvan moeten we de focus leggen naar wat echt belangrijk is, zodat we dagelijkse activiteiten met nieuwe energie kunnen aanpakken.

 

Wat zijn de voordelen van een verbeterde slaapkwaliteit

Voordelen van beter slapen

De voordelen van een goed slaapritme zijn als volgt:

 

  • Minder stress
  • Verbeterde stemming
  • Verbeterde prestatie
  • Gewichtsbehoud
  • Hersenfunctie
  • Verbeterde stemming
  • Lagere gezondheids- / bloedmarkers
  • En meer!

Zoals je kunt lezen is de lijst behoorlijk lang. Maar hierboven zijn echter slechts enkele van vele positieve effecten die een verbeterde slaap kan bewerkstelligen.

 

Maar, hoe kun je je slaap verbeteren? Goede vraag! 

 

Hieronder geven we een aantal handige tips die je direct in je dagelijkse / nachtelijke routines kunt implementeren! 

 

Laten we er verder op ingaan.

8 Tips om beter te slapen

Hoewel we niet bij iedere tip in detail zullen treden, vindt je hieronder een lijst met een aantal handige tips die je vanavond nog kunt gaan implementeren:

 

  1. Verminder blootstelling aan licht vóór het slapengaan (vooral blauw licht!)
  2. Vermijd een overmatige consumptie van cafeïne gedurende de dag (en vermijd het helemaal kort voor het slapengaan!)
  3. Ga op hetzelfde tijdstip naar bed en word elke dag op hetzelfde tijdstip wakker (consistentie is de sleutel!)
  4. Stel je slaapkamertemperatuur in op een temperatuur van 16 graden.
  5. Overweeg om aan te vullen met natuurlijke melatonine (indien nodig!)
  6. Als je een workaholic bent, plan je dag dan in de vroege avond EINDE (niet werken na 20uur s/ avonds en tot rust komen en om 22uur gaan slapen!)
  7. Optimaliseer je levensstijl (d.w.z. regelmatig sporten, gezond eten, etc.)
  8. Vermijd/verminder het volgende: alcohol, suiker, schermtijd, enz.

Samenvatting beter slapen

Het belang van slaap en de sleutelrol die het speelt in een optimale, gezonde levensstijl valt niet te ontkennen.

Als je slaap (nog) niet als een belangrijk aspect van gezondheid hebt beschouwd, heeft dit artikel je hopelijk meer inzicht gegeven. Raak door dit artikel niet overweldigd of bezorgd. Kies twee of drie tips uit lijst en begin met oefenen en experimenteren.

Je zult jezelf later bedanken!

 

Mocht het zo zijn dat je na deze 8 tips om beter te slapen nog steeds moeilijk slaapt overweeg dan eens een slaapstoornis behandeling. Hier heb ik ook een blog over geschreven. 

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!