fbpx

Buikspieroefeningen voor thuis? 10 redenen waarom je met de deadbugs moet starten!

buikspieren trainen

Buikspieroefeningen voor thuis. Veilig en effectief je buikspieren trainen

Zoek je een veilige en uitdagende oefening voor sterke buikspieren? Zoek je een oefening om rugklachten te verminderen door het aansterken van je romp? Zoek je een oefening die niet alleen je buikspieren benut, maar ook de beweeglijkheid van je lichaam verbeterd? Zoek dan niet verder want met onderstaande oefening versterk je je rechte- en schuine buikspieren en zorg je  daarnaast voor meer beweeglijkheid in je heupen en schouders.,

De nummer 1 thuisoefening voor een sterke romp

Ik vind dit persoonlijk een van de beste oefeningen om je rompspieren aan te sterken op een hele veilige manier. Je voorkomt dat je op een verkrampte manier je wervelkolom verkeerd belast zoals de wel bekende sit-up. Wil je naast sterke buikspieren ook werken aan je soepelheid? En dan met name in je bovenrug. Bekijk dan ook deze blog.

Buikspieren oefeningen voor thuis? Start met de deadbug!

10 redenen waarom je het beste kunt starten met de deadbug:

  1. Je kunt je bovenlichaam aan de mat/grond houden waardoor je  minder belasting en druk creëert op je wervelkolom.
  2. Je kunt  je hoofd laten liggen en ontspannen zodat er geen onnodige spanning in je nek en schouderspieren gaat zitten.
  3. Je brengt je arm naar achteren en benut daardoor de beweeglijkheid van je schoudergewricht
  4. Je schoudergewricht werkt weer samen met de ribbenkastspieren waardoor deze spieren een fijne stretch krijgen
  5. Je kunt je goed focussen op je ademhaling, bij het strekken adem je volledig uit en bij het inademen breng je je arm en been weer terug.
  6.  Bij het naar voren brengen van je been strek je je heup volledig. Dit komt je heupgericht weer ten goede en je bilspier zal zich daarbij moeten aanspannen.
  7. Deze oefening kun je eenvoudig lichter of zwaarder kunt maken zonder dat het een compleet andere oefening wordt.
  8. Je ben je snel bewust van het hol trekken van je onderrug als je je been strekt. Voel je dit gebeuren kom terug naar de starthouding, zet je ademhaling in en probeer het nog een keer.
  9. Geen materiaal nodig en overal uit te voeren.
  10. Geschikt voor jong, oud, beginner of gevorderd. Iedereen kan enorm veel waarde uit deze oefening halen.

Buikspieroefeningen voor thuis, maar wel op een veilige manier

Er zijn vele buikspieroefeningen te vinden, vaak zijn dat oefeningen waarbij je je wervelkolom ook mee buigt. Dit hoeft niet verkeerd te zijn, maar als je begint met het trainen van je buikspieren zou ik eerst voor veiligheid kiezen en je buikspieren trainen met een rechte rug. Zo zorg je ervoor dat je wervelkolom het minste onder druk komt te staan.

Zelf proberen?

Zoals je leest voldoende redenen  waarom deze oefening onmisbaar is in je trainingsprogramma. De video laat zien hoe je de oefening in pittigheid kan opbouwen. Al snel zoek je wat meer uitdaging  en dan kun je kiezen voor een andere variant. Begrijpelijk maar zorg er dan wel eerst voor dat je de beweging in combinatie met je ademhaling goed beheerst en maak het vanuit deze basis steeds wat zwaarder. 

Door Jaap Bos

Door Jaap Bos

Eigenaar NOVAFIT, Werkt al meer dan 15 jaar als personal trainer. Drinkt net iets teveel koffie, is vader van 2 en is gek op trailrunning!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!