fbpx
soepel worden bovenrug

Soepel worden in je bovenrug? Probeer dan deze geweldige stretchoefening!

Wil je soepel worden in je bovenrug? Heb jij last stijve nek- en schouderspieren en beperkte beweeglijkheid door een iets gebogen bovenrug? Probeer dan eens de Roller Extension om de ribbenkastspieren te stretchen en de bovenrug soepel te houden.

Waarom is deze oefening geschikt? Een bolle bovenrug kan ontstaan door een verkeerde houding en/of veelvuldig beeldschermwerk.  Gelukkig kunnen we heel gericht op deze manier aangedane spiergroepen ontspanning bieden en houding normaliseren.  Zo zorg je ervoor dat je bovenrug soepel en ontspannen houdt.

Dominant beweegpatroon: buigen van rugwervel (thoracaal)

Primair aangesproken spiergroepen:

bovenrug- en schouderspieren

Secundaire spiergroepen: rechte buikspieren

Startpositie:

  • Lig op je rug met een foamroller, deegroller of kussen onder je schouderbladen
  • Breng je knieën in een hoek van 45 graden.

Uitvoering:

  • Plaats je handen op je achterhoofd en ellebogen naar buiten.
  • Laat je hoofd rusten op je handen en buig zover mogelijk vanuit je bovenrug naar achteren.
  • Adem uit wanneer je naar achteren buigt en voel stretch aan voorkant ribbenkast.

Tips:

  • Zorg ervoor dat foamroller of deegroller de onderkant van je schouderbladen aanraakt. Je schouderbladen liggen er niet boven op.
  • Adem volledig uit als je naar achteren gaat weer en in bij het terugkomen.

Voer deze oefening bij voorkeur elke de dag uit. 

Aanbevolen series en herhalingen:  2 x 8 herhalingen met 30 seconden rust tussen beide series.

Veel succes!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

buikspieroefening voor thuisfit en sterke vrouw

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!