fbpx

De alles bepalende factor in blijvend gewichtsverlies

blijvend gewichtsverlies

Blijvend gewichtsverlies en verlies van spiermassa

Wanneer je gezonder gaat eten en meer gaat bewegen verlies je gewicht. Een meetbaar getal op de weegschaal, maar welk gewicht verlies je eigenlijk bij het afvallen? Helaas verlies je niet alleen vet, maar ook vocht en spiermassa. Wil je goed op gewicht blijven, dan heb je een goede spiermassa nodig. Het verlies aan spiermassa bij afvallen is dus onverstandig. Wil je weten hoe je afvalt door een negatieve energiebalans te volgen? Lees dan ook dit blog.

Hoe werkt dat dan?

Een gezonde spiermassa is cruciaal voor het verminderen van ongewenste vetmassa. Spiermassa zorgt namelijk voor een betere lichaamsvorm en houding. Daarnaast verbranden spieren ook in rust calorieën. Je ruststofwisseling gaat omhoog als je meer spieren hebt. Krachttraining is daarom onmisbaar in een trainingsprogramma gericht op het verliezen van vet. Ook voor het op gewicht blijven is het belangrijk geen spiermassa te verliezen, maar juist op te bouwen en te behouden. Het is hier uiteraard niet nodig om bodybuilder-spieren te kweken, sterke slanke spieren zijn voldoende.

Voldoende beweging

Naast je krachttraining is het natuurlijk belangrijk om over een hele week voldoende te bewegen. Elke beweging draagt bij aan je gezond en fit voelen, hoe klein dan ook. Natuurlijk is het lastig om elke dag te gaan trainen of een uitgebreide wandeling te maken van een uur. Maar ook hier geldt; ben je bewust bezig met beweging, dan is het op vele momenten wel toe te voegen. Wat hierbij helpt is inplannen! Net als werk en afspraken kun je ook bewegingsmomenten inplannen. Heb je kinderen? Ga dan leuke dingen ondernemen waarbij jullie in beweging komen i.p.v. aan de tafel spelen of tv te kijken.

De perfecte formule voor blijvend gewichtsverlies

Wanneer je je focust op gezonde voeding, 2 tot 3x per week intensief traint met de daarbij behorende krachttraining én je probeert daarnaast bewust meer te bewegen, dan zul je ontzettend snel resultaat zien in je lichaamsvorm, je energie en je mentale gesteldheid.

Door Jaap Bos

Door Jaap Bos

Eigenaar NOVAFIT, Werkt al meer dan 15 jaar als trainer. Vader van 2 en is gek op trailrunning!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!