fbpx

Plaatselijk vet verbranden? 5 fitness mythes ontkracht

plaatselijk vet verbranden

Plaatselijk vet verbranden en nog 4 andere fitness mythes ontkracht!

In deze blog wil ik 5 bekende fitness mythes ontkrachten.

Dit artikel is niet bedoeld om al je beweeg inspanningen te ontmoedigen, maar om je juist op een oprechte wijze te informeren zodat je leert te kijken naar de langere termijn ipv van de korte termijn vol met teleurstelling en frustratie.

Dus stop met tijd verspillen en geloof de onderstaande  fitnessmythes niet!

En dit is waarom…

Mythe 1: Plaatselijk vet verbranden is mogelijk

Sporten en goed eten zal altijd resulteren in een vermindering van het vetpercentage, helaas kun je niet kiezen en controleren waar je vet gaat verliezen Je vraagt je misschien af: “Hoe verlies ik vet rond mijn middel?” of “Wat kan ik doen om van de zogenaamde love handles af te komen?”.

Het antwoord is misschien hard maar wel duidelijk: Plaatselijk vet verbranden is niet mogelijk.

Plaatselijk vet verbranden wordt namelijk al jaren commercieel ingezet door verschillende bedrijven om mensen te lokken producten of diensten te kopen. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs die deze beweringen ondersteunen

Er is (helaas) geen snelle weg naar plaatselijk vet verlies. 

Je beste kans op een slanke taille? Streef naar een gezonde en actieve leefstijl

Mythe 2: Langdurige cardio is de enige manier om vet te verbranden

Hoewel cardio kan worden gebruikt als hulpmiddel om vet te verliezen, is het waarschijnlijk niet het meest effectief. Krachttraining is op verschillende manieren effectiever gebleken dan cardiovasculaire training om vet te verbranden.

En dat is niet alles!

Het biedt ook een goed middel om slank spierweefsel op te bouwen en botten te versterken, en dat  terwijl je ook je metabolisme verhoogt, waardoor je meer calorieën in rust gaat verbranden en wat het vetverlies dus weer zal stimuleren.

Mythe 3: Krachttraining maakt vrouwen gespierd

Hoewel deze mythe grotendeels betrekking heeft op het beeld wat vrouwen hebben over krachttraining, heeft het ook betrekking op mannen

Trainen met gewichten zal niet snel tot opgeblazen spieren te leiden, en vooral niet bij vrouwen. Het opbouwen van in een keer veel spiermassa gaat altijd samen met het hormoon testosteron, een behoorlijk calorierijk dieet, frequentie van training (4-6 keer per week) en een flinke dosis genetische aanleg. Deze factoren spelen een bepalende rol in een snelle toename van spiermassa door krachttraining.

Dus mocht je twijfelen om je spieren te gaan trainen…

Enkele voordelen om het wel te (blijven) doen:

– Verbeteren algemene kracht
– Verbeteren belastbaarheid van je lichaam (verminderen blessures)
– Het versterken van je botten
– Het verhogen van je stofwisseling
Het tegengaan van spierweefselverlies op latere leeftijd.

Wil je weten meer weten waarom je krachttraining niet moet vermijden als je wilt afvallen? Lees dan dit blog!

Mythe 4: Rek- en strek voor je training

We kennen twee soorten rek-en strek methodes: statisch en dynamisch.

Statisch rekken vereist langdurig, geïsoleerd vasthouden van de spieren en spiervezels. Dit creëert “lossere” spieren maar zal het lichaam niet goed opwarmen voor inspanning.

Dynamisch rekken daarentegen vereist kortere momenten van een bepaalde beweging. Deze vorm van strekken verwarmt de lichaamstemperatuur en je spieren en daarmee  bereidt je het lichaam beter voor op activiteit.

Statisch rekken kun je als eerste in je warming up plaatsen, maar sluit de warming up altijd af met dynamische stretch oefeningen waarmee je het lichaam goed opwarmt. Je kunt je training prima eindigen met statische rek- en strek oefeningen in combinatie met diepe buikademhalingen voor het stimuleren van je herstel.

Mythe 5: Doe sit-ups voor een six-pack

Helaas.

Zeker – sit-ups, crunches en de plank zijn oefeningen die je buikspieren kunnen aansterken. Maar als je vetpercentage te hoog is dan zullen je buikspieren nooit zichtbaar worden, hoeveel sit-ups je per dag ook doet!

Een sixpack vereist meer dan een paar sit-ups. Om echt een sixpack te krijgen, zul je aandacht moeten besteden aan je voeding, een uitgebalanceerd trainingsprogramma moeten volgen en kiezen voor samengestelde – zogenaamde full body – oefeningen die het hele lichaam trainen en versterken.

Traditionele apparaten waar je in moet zitten zijn zeker niet voldoende.

Is het dan helemaal niet haalbaar?

Ik wou dat ik je kon zeggen dat het eenvoudiger was om vet te verliezen of een sixpack te krijgen maar helaas het vraagt nog altijd tijd, aandacht en de juiste inzet.

 Je zult alleen iets  anders moeten gaan denken hierover.

Anders trainen, misschien anders gaan eten. En als je het echt wil en de tijd ervoor neemt dan gaat het je zeker lukken.

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!