fbpx
blog_banner_spiertraining_afvallen

Waarom je spiertraining niet moet vermijden als je wilt afvallen

Het is een misverstand dat je geen spieren moet trainen als je graag wilt afslanken. 

Het zou niet alleen je resultaten vertragen, maar krachttraining zou zelfs contraproductief werken. 

Dit kan niet verder van de waarheid liggen. 

Spiertraining is namelijk essentieel als je wilt afslanken

Waarom?

Door regelmatig je spieren te trainen bouw je slanke spiermassa op, verhoog je je ruststofwisseling  (de energie die je lichaam nodig heeft voor dagelijks functioneren) en verhoog je daarnaast ook de snelheid van je stofwisseling.

Uiteraard zijn cardioactiviteiten zeer geschikt voor verbranden van calorieën. Maar het nadeel van dit soort inspanning is dat je geen calorieën verbrand na de training of activiteit.  

Als je je spieren traint en daardoor meer volume opbouwt verhoog je je ruststofwisseling. En met een hoger rustofwisseling verbrand je in totaal meer calorieën, ook na de training.

Waarom is dit essentieel als je wilt afvallen?

Doordat je meer spiervolume ontwikkeld en je stofwisseling verhoogt verbrand je in rust meer calorieën wat weer invloed heeft op je energiebalans. 

Wat bedoel ik met energiebalans?

Je energiebalans bestaat uit je energie inname en je energie uitgave. Je energie inname is alles wat je eet of drinkt en je energie uitgave zijn alle calorieën die je verbrand door bijvoorbeeld dagelijkse beweging en functioneren en je training.

Stel je voor wat er gebeurt als je je energie inname gelijk blijft, maar je calorieverbranding ligt een stuk hoger? Precies! Dan krijg je een negatieve energiebalans. Dus er gaan meer calorieën uit dan dat er in gaan. En dan val je af!

Met een extra verbranding van 200-400 calorieën per dag kan dat behoorlijk optellen aan het einde van de week. 

Een simpel rekensommetje

Laten we zeggen dat je 300 calorieën extra per dag verbrand en dit keer 7 dagen:

 7 x 300 = 2100 calorieën!

En nee, daarvoor hoef je niet eens 10km hard te lopen of 80km voor te fietsen 🙂 

Laten we helder zijn… wanneer je op dit moment alleen maar cardio activiteiten doet zoals  wandelen, fietsen of de crosstrainer dan zul je zeker calorieën verbranden en als je het met een flinke regelmaat doet ook zeker afslanken, maar het effect van langdurige cardio is dat het ook je spiervolume aantast. En als je spiervolume minder gaat worden dan heeft dat een directe invloed op je ruststofwisseling en vertraagt het resultaat.. En dat is niet wat je wilt.

Wat is dan het optimale afslankplan?

Wil je je ruststofwisseling verhogen en je spiervolume verlies door cardio tegen gaan? Dan is hier  je antwoord: start met regelmatige spiertraining  in combinatie met rustige cardio. Bouw het geleidelijk op in intensiteit en verleng de duur van je cardioactiviteiten. Dit kan ook wandelen of fietsen zijn natuurlijk. En o ja…vergeet je voeding niet. 

Wees in je voedingskeuzes net zo consistent als in je spiertraining.

Wil je ontdekken wat we bij NOVAFIT voor jou kunnen beteken? Neem gerust eens contact op!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

fit en sterke vrouw