fbpx
fit en sterke vrouw

Wil je gezond ouder worden? 6 soorten kracht die ieder mens nodig heeft om gezond ouder te worden

Om actief en gezond ouder te worden  is het van belang om verschillende soorten kracht te onderhouden.

Kracht dat je nodig hebt om dagelijks activiteiten zolang mogelijk pijn- en klachtenvrij met plezier te blijven doen .

Algemene kracht

Algemene lichamelijke kracht kan worden getypeerd als de mogelijkheid om middels energie en inzet een specifieke taak of beweging tot een goed einde te brengen. Weer onder te verdelen in meerdere verschillende types kracht namelijk: krachtuithoudingsvermogen, maximaal kracht, rek- en strekkracht, startkracht, positionele kracht en krachtbehendigheid. Welk soort kracht bezit jij? 

Dagelijkse activiteiten

Dagelijkse activiteiten vraagt van ons om sterk te zijn op verschillende vlakken in plaats van uit te blinken in 1 type of soort kracht. Wanneer je iets vastpakt of van de grond afpakt dan gaat dan niet altijd vanuit de meest ergonomisch verantwoorde houding.

Nee, dat gaat meestal vanuit een positie dat de rug gebogen is of dat je iets schuin naar voren hangt en op 1 been balanceert. Of je moet op een situatie snel reageren zoals op de fiets een sprintje inzetten om het groene verkeerslicht nog te halen. 

En zo zijn er veel meer situaties te noemen waarbij kracht op verschillende manieren naar boven komt. 

Vooral op latere leeftijd is het van belang om alle types kracht te onderhouden. 

Het is zelfs een essentieel onderdeel om alle types kracht tijdens het ouder worden te bezitten voor gezond ouder worden, dus niet afhankelijk te zijn van ondersteunende hulpmiddelen of andere mensen.

Hieronder een korte omschrijving van de verschillende soorten kracht:

  • Bij krachtuithoudingsvermogen wil je je kracht op een bepaald niveau voor een langere tijd kunnen volhouden. Denk aan een wielrenner die een berg op fietst of een vader die zijn kind optilt en al wandelend het kind draagt. 
  • Maximaal kracht is het verplaatsen van een (zwaar) object voor een korte periode zoals het verplaatsen of optillen van een kast of stoel.
  • Bij Rek-en strekkracht bevind je jezelf in een houding waarbij je een object omhoog brengt en je zelf moet uitstrekken om het neer te zetten. Je rekt je spieren onder belasting. Denk hierbij aan: iets boven je hoofd op tillen zoals een zware doos op een hoge plank neerzetten. 
  • Startkracht is vanuit stilstaand versnellen zoals je ziet bij een 100 meter sprint of bij het uitvoeren van een deadlift, gewicht vanaf de grond omhoog tillen. Je gebruikt dus de grond om je af te zetten.
  • Positionele kracht is jezelf in een ongewone houding bewegen en een object verplaatsen naar je voorkeurshouding. Denk hierbij aan een kind uit bed of autostoel tillen of tijdens het verhuizen snel wat spullen van de grond pakken en in een doos stoppen. 
  • Bij krachtbehendigheid zul je snel moeten reageren op plotselinge ontstane situaties dus je versnelt en verandert van richting of stopt plotseling. Sporters zoals voetballers of tennisspelers hebben ook veel krachtbehendigheid nodig in hun spel. Als we kijken naar dagelijkse activiteiten zul je kracht behendigheid inzetten tijdens het buitenspelen met je kinderen of kleinkinderen. 

Wat voor kracht bezit jij?

Train jij al een tijd alleen krachtuithoudingsvermogen door je spieren lang onder spanning te houden tijdens een oefening?  Dan doe je jezelf echt tekort. Zoals je hebt kunnen lezen heeft lichaam heeft meer nodig om fit te zijn. Vooral als we kijken naar de langere termijn. Train je eenzijdig dan zullen de spieren overbelast raken. Bij NOVAFIT trainen we elk onderdeel op een verantwoorde en veilige wijze. 

Ga eens bij jezelf na in welke kracht jij uitblinkt? En tegelijkertijd welke kracht je graag nog wilt trainen. Kom eens langs voor een functionele fitheidstest zodat we kunnen beoordelen wat voor kracht je nodig hebt voor dagelijks actviteiten en gezond ouder worden.

www.novafit.nl/fitheidstest

Wil je ontdekken wat we bij NOVAFIT voor jou kunnen beteken? Neem gerust eens contact op.

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

soepel worden bovenrug

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!