fbpx
verhoogde spierspanning

Het belang van een goede nachtrust

We weten hoe belangrijk goede voeding, voldoende beweging en een goede spiermassa is om op gewicht te komen/blijven en je goed te voelen. Maar wat vaak onderbelicht  is het onderwerp  slaap of nachtrust. Onvoldoende slaap of een onregelmatig slaapritme verstoord ons lichaam op vele vlakken.

Slaaptekort
Je lichaam heeft slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Slaap zorgt ervoor dat we alle ervaringen van de dag kunnen verwerken, het herstelt het lichaam en bouwt nieuwe energie op voor de volgende dag. Bij slaaptekort geef je je lichaam niet voldoende kans om te herstellen.

Wie regelmatig slecht slaapt, bouwt al snel een slaaptekort op. Dit gebeurt elke keer wanneer je minder slaapt dan 7 uur per nacht. Maar wie overkomt dit niet?
Wees je er van bewust dat je een slaaptekort (slaapschuld) niet kunt inlossen door in het weekend een dagje uit te slapen, maar alleen door meerdere dagen achter elkaar weer voldoende slaap te pakken.

Waar kun je last van krijgen op korte termijn?
– Concentratievermogen neemt af.
– Reactievermogen vermindert.
– Maakt prikkelbaarder
– Geeft een somber gevoel en zorgt voor weinig puf om iets te ondernemen
– Kans op overgewicht neem toe.

Risico op overgewicht
In ons lijf hebben we twee hormonen, ghreline & leptine, die van groot belang zijn voor onze hongertrek. Ghreline is een honger-stimulerend-hormoon en leptine een honger-remmend-hormoon. Slaaptekort zorgt voor meer aanmaak van ghreline en voor minder aanmaak van leptine. Vandaar ook de trek naar extra eten wanneer je vermoeid bent. Daarnaast verstoord het onze stofwisseling en zorgt het ervoor dat de spijsvertering niet optimaal werkt.

Als je bovenstaande punten leest snap je welke invloed slaap kan hebben op het proces waar jij middenin zit. Wanneer je vermoeid of prikkelbaar bent, je weinig puf hebt of je concentratie niet optimaal werkt, dan is het focussen op een gezonde leefstijl een pittig proces en vergt het ontzettend veel wilskracht.

Stress
Iedereen ervaart periodes die drukker zijn dan anders of rolt soms in een situatie die heftige emoties kan oproepen door ziekte, overlijden, werk of… Periodes die vaak gemoeid gaan met te weinig slaap.

Stress veroorzaakt een verhoogt cortisol-gehalte (hormoon) in het lichaam. Dit wordt in verband gebracht met vele klachten zoals; verstoorde hormoonbalans, verhoogde bloedsuikerwaarden, hart- & vaatziekten, verhoogde cholesterolwaarde en bijnieruitputting. En helaas veroorzaakt het ook bij veel mensen extra vetopslag rond de middel. Een van de belangrijkste manieren om je cortisolwaarden omlaag te krijgen is een goed dag-nacht-ritme. Dit kun je weer voor elkaar krijgen door: voldoende gezonde voeding, verminderen van cafeïne, voldoende en op een goede manier bewegen, zonlicht & buitenlucht en wederom: voldoende slaap!

Wat draagt bij aan een goede nachtrust?
– Veel daglicht! Wie overdag veel daglicht tot zich neemt, zal in de avond meer melatonine
(slaaphormoon) aanmaken. Zeker in donkere periodes is het verstandig om zoveel mogelijk daglicht tot je te nemen!! Let op: fel extern licht in de avond remt de melatonine-productie! Denk hierbij aan televisie- & telefoongebruik.
– Een goed verduisterende slaapkamer.
– Voldoende bewegen en sporten draagt bij aan het makkelijker in slaap vallen en diepere
slaapperiodes. Omgekeerd zorgt voldoende goede slaap juist voor meer zin in bewegen! Een goede wisselwerking dus!

Misvatting
Het is een grote misvatting dat je alleen goed slaapt wanneer je in één ruk veel uren achter elkaar aan slaapt. Onze slaapperiode bestaat uit verschillende diepe-slaap-cycli, waarbij je tussentijds in een lichte slaap terecht komt of zelfs even (half)wakker bent. Dit hoort bij het slaappatroon.

Wel is het van belang dat je voldoende vaak en langere periodes in een diepe slaap terecht komt, omdat juist de diepe slaap het grootste effect heeft op het herstel van ons lichaam. Dit stimuleer je weer door op tijd naar bed te gaan, weinig schermtijd vlak voor het slapen, voldoende beweging & goede voeding.

Wil je ontdekken wat we bij NOVAFIT voor jou kunnen beteken? Neem gerust eens contact op!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment