fbpx

Oefening uitgelicht – Roller Extension

Deel deze blog naar hartelust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Heb jij last van een te gebogen bovenrug en daardoor beperkte beweeglijkheid? Probeer dan eens de Roller Extension om de ribbenkastspieren te stretchen en de bovenrug soepel te maken.

Waarom is deze oefening geschikt? Een bolle bovenrug kan ontstaan door een verkeerde houding en/of veelvuldig beeldschermwerk.  Gelukkig kunnen we heel gericht op deze manier aangedane spiergroepen ontspanning bieden en houding normaliseren.

Dominant beweegpatroon: buigen van rugwervel (thoracaal)

Primair aangesproken spiergroepen:

bovenrug- en schouderspieren

Secundaire spiergroepen: rechte buikspieren

Startpositie:

  • Lig op je rug met een foamroller, deegroller of kussen onder je schouderbladen
  • Breng je knieën in een hoek van 45graden.

Uitvoering:

  • Plaats je handen op je achterhoofd en ellebogen naar buiten.
  • Laat je hoofd rusten op je handen en buig zover mogelijk vanuit je bovenrug naar achteren.
  • Adem uit wanneer je naar achteren buigt en voel stretch aan voorkant ribbenkast.

Tips:

  • Zorg ervoor dat foamroller of deegroller de onderkant van je schouderbladen aanraakt. Je schouderbladen liggen er niet boven op.
  • Adem volledig uit als je naar achteren gaat weer en in bij het terugkomen.

Voer deze oefening bij voorkeur elke de dag uit. 

Aanbevolen series en herhalingen:  2 x 8 herhalingen met 30 seconden rust tussen beide series.

Veel succes!

Leave a Comment

Meer te ontdekken

GRATIS PROEFLES BIJ NOVAFIT

Ontdek hoe het anders kan!