fbpx

4 belangrijke redenen om je spieren te trainen!

Deel deze blog naar hartelust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vandaag de dag zien steeds meer mensen het nut van spiertraining. De cosmetische effecten van spiertraining zijn mooi meegenomen maar men traint steeds vaker vanwege de vele waardevolle andere punten van het toevoegen van spiertraining aan je beweegroutine. 

1.Spiertraining om verlies spierweefsel tegen te gaan

De eerste reden om regelmatig je spiertraining te volbrengen is om het verlies van spierweefsel tegen te gaan. Het verlies van spierweefsel is helaas niet tegen te houden bij het ouder worden en wanneer je dit niet traint is het lastig om terug te winnen. Vooral vrouwen zijn hierin een kwetsbare groep. Vrouwen hebben namelijk minder testosteron (hormoon voor spiergroei) dan mannen. Het beschermen van je (slanke) spiermassa, die je nodig hebt om vitaal en blessurevrij te bewgen, is een belangrijk overweging om spiertraining in te zetten.

 2. Spiertraining,  waardevol bij het afslanken

Bij het ouder worden zal de stofwisselingssnelheid afnemen en dit zal weer leiden tot gewichtstoename. Spieren bieden hierin tegengewicht! Spiermassa speelt namelijk een grote rol in het verbranden van ongewenst lichaamsvet. Hogere spiermassa zorgt voor een hogere ruststofwisseling waardoor je in rust ook meer calorieën verbrandt. 

Veel mensen die de 40 of 50 passeren klagen over gewichtstoename door een vertraagde stofwisseling. Maar in werkelijkheid wordt deze vertraging ingezet door het verlies van spierweefsel. De spierweefseltoename die je opdoet tijdens een passend trainingsprogramma helpt dit proces te vertragen en de stofwisseling weer te versnellen.

    3. Spiertraining en de gezondheid van je botten

Als je ouder wordt is het verlies van botdichtheid onoverkoombaar. Ook hier geldt dat vrouwen hiervoor gevoeliger zijn. Voornamelijk voor vrouwen na de menopauze. Verlies van botdichtheid kan leiden tot snellere botbreuken / vervelende blessures, gevoel van vermoeidheid en verminderde kracht. Spiertraining helpt tegen al deze problemen. Gerichte spiertraining heeft bijvoorbeeld bewezen meer van waarde te zijn tegen osteoporose (botontkalking) in vergelijking tot het doen van alleen maar cardio-activiteiten zoals fietsen en (hard)lopen.

    4. Spiertraining en insuline gevoeligheid

Het vierde en laatste punt waar spiertraining een grote impact op heeft is de insuline resistentie. Insulineresistentie houdt in dat de cellen niet goed reageren op het hormoon insuline. Dit veroorzaakt hogere insulineniveaus en hogere bloedsuikerniveaus. Dit kan leiden tot diabetes 2 en andere gezondheidsproblemen. Frequente spiertraining biedt de weefselcellen een hogere weerstand tegen insuline. Je lichaam leert zich beter te wapenen tegen koolhydraten. In plaats van koolhydraten naar je vetcellen te sturen komen ze eerder in je spiercellen terecht. Waar ze snel verbrandt worden.. Dit helpt je ook slanker te blijven. Door  het trainen van je spierweefsel verminder je de insuline gevoeligheid.

Wil je ontdekken wat we bij NOVAFIT voor jou kunnen beteken? Neem gerust eens contact op!

Leave a Comment

Meer te ontdekken

Snel weer terug in vorm?

Eerste training is gratis!