fbpx

Verbeter je mobiliteit & stabiliteit: deel 1

 In Uncategorized

Goed en pijnvrij bewegen, de juiste balans in mobiliteit en stabiliteit 

Het trainen van stabiliteit

Het menselijk lichaam is een bijzonder instrument. Helaas hapert dit instrument zo nu en dan. Een spier die te gespannen is of een gewricht is pijnlijk. Hierdoor zullen er minder beweegmogelijkheden zijn. En als bewegen minder makkelijk gaat of zelfs met pijn dan is dat erg frustrerend en beperkend in dagelijks functioneren.

Wat we vaak zien bij mensen die minder goed bewegen door fysieke ongemakken is dat er teveel mobiliteit in het lichaam is of er is juist teveel stabiliteit.

Mensen die goed bewegen die hebben van beide de juiste hoeveelheid. Ze laten mooie soepele bewegingen zien en aan de andere kant kunnen ze deze beweging ook controleren door de juiste mate van stabiliteit in te zetten. En dat in verschillende richtingen.

Bij NOVAFIT willen we graag alle beweegmogelijkheden van het lichaam ontwikkelen en verbeteren zodat we vrij en met de juiste energie de dagelijkse handelingen kunnen verrichten en deze inzetten voor sport, werk of hobby.

Het is daarom zonde wanneer we het lichaam in een toestel of apparaat zetten (vaak zittend)  waardoor die vrijheid juist weer wordt beperkt. We zitten tegenwoordig al te vaak en te lang.

Zittende oefeningen zorgt juist voor meer spanning en stabiliteit in het lijf en mobiliteit en soepelheid worden helemaal niet getraind.

Want  loopt het een stuk lekkerder met een lichaam dat heeft geleerd in verschillende richtingen te bewegen en dat spieren zich op de juiste momenten inspannen en ontspannen.

In onderstaande video demonstreer ik (naar mijn mogelijkheden:) hoe je in 3 stappen naast mobiliteit ook stabiliteit kunt trainen.

Oefening 1: Armen zwaai

Met deze eerste oefening brengen we de armen omhoog boven het hoofd. Tegelijkertijd gaat de heup naar voren en trekt de rug licht hol.

Focus

Met deze oefening zorgen we er voor dat er een reactie volgt wanneer we vanuit de armen bewegen. In dit geval gaat de heup mee naar voren. Een teken dat de armen samenwerken met de heupen. Ideaal zou zijn als de armen gestrekt blijven bij het omhoog bewegen en dat de heup naar voren wordt geduwd. Je kunt een stretch voelen bij de buik- en heupspieren (voorkant).

Oefening 2: Armen zwaai in een split-stand positie

We brengen een voet naar achteren en we steunen hierbij op de voorvoet. De andere voet blijft staan met volledig contact aan de vloer. We brengen de armen zoveel mogelijk gestrekt boven het hoofd en nemen de heup mee naar voren.

Focus

Met deze oefeningen komt er naast mobiliteit ook stabiliteit bij kijken. We staan namelijk in een split positie met de voeten achter elkaar geplaatst. Dit zorgt voor meer instabiliteit en je enkel en kniegewricht gaan meer corrigeren. Ook zullen spieren zich meer moeten inzetten op balans te houden vooral als de armen boven het hoofd komen.

Oefening 3: Arm zwaai met teen aan vloer

In deze oefening brengen we een been naar voren en tegelijkertijd de armen boven het hoofd.

Focus

We gaan een stapje verder in het trainen van stabiliteit. We dagen het lichaam uit door naar met een been naar voren te bewegen en met de voorvoet de vloer aan te tikken. Wanneer je je voet aan voorwaarts aan de vloer brengt mag daar nog wel op gerust worden, maar bijvoorkeur niet de hak aan de grond brengen. Je zult merken dat het standbeen hard moet werken om balans te houden.

Je kunt stabiliteit op vele manieren trainen. Ik kies er voor om zonder bijvoorbeeld een bosu-bal (dit zijn halve ballen waar je staand oefeningen op kunt doen) of ander stabiliteitsplatform te werken, omdat dit niet in het dagelijkse leven veel terugkomt. We lopen 99% van onze tijd op de grond en niet op zachte verende ballen. Nog een voordeel van bovenstaande oefeningen is dat er naast stabiliteit ook mobiliteit getraind wordt. Twee vliegen in één klap.

Probeer ze gerust eens uit en in een volgende video toon ik oefeningen die het iets pittiger kunnen maken

https://www.novafit.nl/contact/

Op de hoogte blijven van NOVAFIT?

Meld je aan voor de nieuwsbrief, zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Recommended Posts