fbpx

De zwakste schakel…

novafit ketting

Deel deze blog naar hartelust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bij de meeste mensen is de krachtsverhouding in de spieren uit balans. De voorkant van de bovenbeenspieren (quadriceps) worden veel meer belast dan bijvoorbeeld de bilspieren of de hamstrings (achterdijbeenspieren). Deze disbalans in de krachtsverhouding kan zorgen voor vervelende klachten zoals pijn in de rug (door te gespannen rugspieren) of zelfs leiden tot een hamstring verrekking (komt vaak voor bij explosieve activiteiten, zoals hardlopen)

Het sterker maken van de achterste spierketen (rugspieren, bilspieren, hamstrings en kuiten) is belangrijk voor een goed belastbaar en fit lichaam. Je voorkomt hiermee blessures en handelingen zoals bukken, buigen en tillen gaan makkelijker.

De motoren van het lichaam

De bilspieren kun je zien als de motoren van het lichaam, omdat deze groep tot de sterkste spieren behoren en veel bewegingen worden vanuit dit deel van je lichaam gestart. De bilspieren worden voornamelijk betrokken bij het strekken van de heup. Doordat mensen tegenwoordig steeds meer zitten raken deze spieren verzwakt en doen daardoor het werk niet meer goed. Naast de afgenomen kracht, missen we hierdoor stabiliteit en dat heeft weer invloed op onze lichaamshouding.

Een goede bilspier of achterste spierketen oefening is de heupscharnier. Bij deze oefening functioneert de heup als een scharnier tussen onder- en bovenlichaam. 

Bekijk de onderstaande video voor de uitvoering van de heupscharnier in 3 verschillende varianten. Van licht naar iets zwaarder (zonder gewicht, met elastische weerstand en met een kettlebell).

Wil je meer weten over makkelijker, beter en soepeler bewegen en verminderen van blessuregevoeligheid? Vraag een gratis adviesgesprek aan. We helpen je graag verder.

Leave a Comment

Meer te ontdekken

GRATIS PROEFLES BIJ NOVAFIT

Ontdek hoe het anders kan!

verhoogde spierspanning