fbpx

Het belang van mobiliteit – deel 2

verhoogde spierspanning

Deel deze blog naar hartelust!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het effect van verhoogde spierspanning op je soepelheid

Het zenuwstelsel is verantwoordelijk voor het in balans houden en activeren van verschillende lichaamsfuncties. Deze balans wordt uitgevoerd door twee tegenovergestelde delen namelijk: het sympatische en parasympatische zenuwstelsel.

In- en Ontspannen

Het sympathische zenuwstelsel, ook wel getypeerd als een vecht of vluchtreactie,  is het deel van het zenuwstelsel dat de organen zodanig beïnvloedt dat het lichaam arbeid, waar energie voor nodig is, kan verrichten. Het lichaam reageert op stress situaties, verhoogt daardoor de hartslag, vergroot je pupillen, versnelt de bloeddoorstroming, creëert spierspanningen  en de stresshormonen (adrenaline en cortisol) nemen toe.

Het parasympathische zenuwstelsel is het andere deel van het autonome zenuwstelsel. De parasympathicus beïnvloedt de organen zodanig dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen.

De invloed van het parasympathische zenuwstelsel brengt de volgende reacties teweeg: een betere spijsvertering, verlaging hartslag, ontspannen van spieren en verminderen van stress hormonen

Sympathische dominatie, dus het overheersen van het sympatische (vecht en vlucht) zenuwstelsel boven het parasympatische (ontspannen) zenuwstelsel komt bij veel mensen vandaag de dag steeds vaker voor. Mede door de vele prikkels en stress factoren op het werk of privé. We leven daarnaast ook steeds meer sedentair ( zittende beroepen met veel beeldschermwerk) en bewegen minder en daarbij komt ook dat we vaak niet de meest gezonde keuzes maken in onze voeding.

Spanning en mobiliteit

Kijken we naar  (gewrichts-)mobiliteit en spiersoepelheid dan creëert extensieve sympathische spanning te veel stabiliteit rondom een gewricht (bijvoorbeeld bij de schouders) en een verminderde mobiliteit.

Het gewricht krijgt gewoonweg te weinig ruimte om vrij te bewegen. Wanneer een persoon teveel in de sympathische stand leeft, dan vormen zich spierspanningen die pijnsignalen geven en die op den duur kunnen leiden tot vervelende blessures.

Te vaak hoog intensieve trainingen doen, bijvoorbeeld door een spier lang onder spanning te houden of te zware weerstand/gewicht kiezen tijdens het sporten zal op lange termijn de kans op een  blessures en gevoelige  spieren vergoten.

Bij NOVAFIT zetten we effectief strategieën in om hier adequaat mee om te gaan, We bieden  je ruimte om goed te bewegen maar leren we ook technieken aan om beter adem te halen, stretchoefeningen veilig toe te passen en daardoor leren te ontspannen na inspanning.

Wil je meer weten over makkelijker, beter en soepel bewegen? Vraag een gratis adviesgesprek aan over onze movement & mobility trainingen.

Leave a Comment

Meer te ontdekken

GRATIS PROEFLES BIJ NOVAFIT

Ontdek hoe het anders kan!

mobiliteit belangnovafit ketting