fbpx
wat te doen bij een acute spierblessure

Rek & Strekken van een accute spierblessure – geen goed idee

Het kan in een hele kleine beweging zitten. Zomaar schiet het er in. Een spierverrekking of scheuring. Heel vervelend vooral als je net de motivatie had gevonden om meer te gaan bewegen of sporten. Deze plannen kunnen  dan gelijk weer voor een aantal weken in de ijskast.

Hoe kunnen we dit voorkomen en hoe gaan we hiermee om?

Rekken is niet een heel goed idee.

Bij een oplopen van een acute spierblessure wordt de aangedane spier vaak te snel weer gerekt, omdat men denkt dat dit het herstelproces ten goede komt.

De beweeglijkheid van en rond de geblesseerde (gescheurde of verrekte) spier zal een stuk verminderen omdat je lichaam verdere schade aan de spier zal proberen te voorkomen. Wanneer je de spier wel rekt of zelf intensief blijft gebruiken zal de spier pijnlijk blijven en het herstelproces erg vertragen. Gemiddeld duurt het 6 weken voordat de spier volledig hersteld is. Een herstellende spier zorgt voor nieuw spierweefsel dat de tijd nodig heeft om zich in het het gebied  weer zo optimaal mogelijk te vormen.

Wat is verstandig?

Een beter idee is om te zorgen dat je zonder te rekken of te belasten de  beweeglijkheid rondom de aangedane spier gaat verhogen, dit zal het genezingsproces ten goede komen en ook geef je littekenweefsel niet de kans om permanent de functie van de spier te beïnvloeden.

Hoe voorkom je spierblessures?

Wees verstandig en doe altijd een warming up. Met een goede warming up bereid je je lichaam voor op de activiteiten die gaan komen. Een goed warming up bestaat uit beweeglijkheid- of mobilitetisoefeningen, spieractivatie oefeningen en een gedeelte waar bij je de specifieke beweging (zoals knieheffen voor het gaan joggen) voorbereid. In zo’n warming up zit dan alles om het lichaam op de juiste temperatuur te brengen en het lichaam in staat te stellen een training op een veilige en comfortabele wijze tot een einde te brengen. Een warming up routine hoeft niet langer dan 15 minuten te duren. Bij NOVAFIT beginnen we onze trainingen altijd met een een warming up met de bovenstaande beschreven onderdelen. Met deze werkwijze vergoten we niet alleen de soepelheid van onze leden, maar verminderen we het risico op blessures tot het minimum.

Heb jij vaak last van blessures of stijve spieren? Kom gerust eens langs voor een proeftraining en ontdek de vele voordelen van deze warming up.

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

goed bewegengezond spierskeletsysteem

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!