fbpx

Hoe het lichaam zich aanpast aan beeldschermwerk!

 In Uncategorized

Er is al veel overgeschreven en ook ik heb er in het verleden een aantal blogs aan gewijd, maar met dit stuk wil ik graag mensen die hun dag zittend doorbrengen ivm hun werk eenvoudige tips meegeven om te voorkomen dat het lichaam klachten gaat veroorzaken door te veel en te lang in een vaste houding door te brengen.

In deze blog leer je wat er met je met je lichaam gebeurt en hoe deze blog je kan helpen om problemen te voorkomen. Wanneer je de tips gaat uitvoeren dan ga je je na een lange dag beeldschermwerk een stuk beter voelen.

Mensen zitten om veel redenen: voor werk, tijdens het reizen, maar ook voor plezier (denk maar eens aan het bezoek aan een restaurant). Zitten helpt ons om te focussen, maar ook om te relaxen. Helaas heeft het ook een behoorlijk effect om hoe wij ons dagelijks voelen en kan het op termijn verschillende lichamelijk klachten veroorzaken.

Het probleem met zitten zit in het feit dat we veel te veel tijd spenderen in een vaste houding. Elke positie, zelfs in een perfect ergonomische houding, kan problemen opleveren.

Wanneer we erg veel tijd in een vaste houding spenderen dan zal ons lichaam zich aanpassen om energie te besparen. Deze aanpassingen houden het volgende in:

  • Een slechte spier-brein communicatie.
  • Verkorten of verlengen van spieren, terwijl andere spieren verkort of verlengd worden.

Deze aanpassingen maakt het moeilijk en soms pijnlijk om te gaan bewegen. En wanneer bewegen niet goed voelt dan zullen mensen het vaak ook niet gaan doen.

Als we kijken naar de “normale” houding tijdens beeldschermwerk dan zien we de volgende problemen ontstaan:

Problemen beeldschermwerk

Nek/ogen

Gefocuste blik op het beeldscherm vergroot de spanning in de nekspieren, veroorzaakt vermoeide ogen en kans op migraines.

Schouder/bovenrug

Korte, gespannen borstspieren zorgen er voor dat de schouder naar voren gaan staan. De beweeglijkheid in de schouders wordt minder als ook de kans op schouderklachten zoals (slijmbeurs) ontstekingen zijn groter.

Onderrug

Door rechtop zitten zullen de onderrugspieren constant “aan” staan (en worden stijf en hard) wat weer invloed heeft op de beweeglijkheid in het heupgebied.

Onderarmen

Constante druk op de onderarmen en polsen kan ontstekingen veroorzaken die kunnen leiden tot het carpal-tunnel syndroom en tenniselleboog.

Knieen

De knieën worden stijf en pijnlijk vanwege een verminderde doorbloeding.

Bovenbenen

Zitten kan blokkade geven in de bloedvaten die zuurstof leveren aan de hamstringspieren. Een verminderde zuurstof doorvoer zal de kans  spierverrekkingen vergroten.

Voeten

De mobiliteit van je enkel en voetgewrichten verminderd door gebrek aan beweging.

Gezonde snelle bureautips

Nu je gelezen hebt wat te lang in een vaste houding zitten kan veroorzaken en wellicht merk je aan je lichaam er toch wat beweegbeperkingen zijn. Denk er dan eens aan om je werkhouding regelmatig te veranderen, maar ook andere interventies zullen klachten voorkomen.

  • Veranderen je zithouding met flinke regelmaat en neem korte pauzes van je beeldschermwerk.
  • Kijk elke 5 minuten even weg van de computer. Probeer te kijken naar iets wat ongeveer 6 meter van je weg staat.
  • Doe heupsoepelheidsoefeningen om de bekkenmobiliteit te verbeteren en stijfheid in je onderrug verminderen.
  • Pols/onderarm rekoefeningen zijn heel effectief voor de ontspanning in de onderarmspieren.
  • Sta elke 20 minuten even op van je stoel om de doorbloeding in het gehele lichaam maar voornamelijk in de benen te stimuleren.
  • Verander je zitpositie regelmatig om spieren even kort actief te maken.
  • Simpele voet beweeglijkheidsoefeningen zal helpen enkel stijfheid te voorkomen. Doe ook gerust je schoenen uit om beknelling van veters tegen te gaan. Vaak dragen vrouwen hoge hakken, deze schoenen knellen vaak de tenen af. Doe je schoenen, als het kan, lekker uit.
  • Mocht je hier graag hulp bij willen hebben dan kun je eenvoudig even contact met ons opnemen en dan helpen we je graag.

Op de hoogte blijven van NOVAFIT?

Meld je aan voor de nieuwsbrief, zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Laatste berichten
gezond spierskeletsysteemmobiliteit belang