fbpx

Een gezond spierskeletsysteem voor minder pijntjes!

 In Uncategorized

Heb jij vaak pijntjes of vage spierklachten? Sport je regelmatig tot veel, je voelt je redelijk fit, maar toch kom je niet van die vervelende pijntjes af?

Probeer wat vaker met andere beweegvormen je lichaam op verschillende manieren te belasten, dan zorg je ervoor dat je je spierskeletsysteem gezond houdt.

Wat is het spier-skeletsysteem?

Alle botten of beenderen samen vormen het skelet van het lichaam. Samen met de gewrichten, kraakbeenderen en spieren vormen ze het spier-skeletsysteem. Het spier-skelet systeem wordt bijeengehouden door pezen, banden en het bindweefsel.

Blessures oorzaak van te weinig onderhoud

Vaak blijkt dat spier en/of bot blessures zijn gerelateerd aan bindweefsel en spierskeletsysteem verstoringen. Blessures zoals tenniselleboog of een runnersknee (ITBS) lijken veroorzaakt te worden door een vertsoorde belasting van dit systeem. Het is belangrijk om te zorgen dat we het spierskeletsysteem aansterken in verschillende vlakken en ook daarmee het bindweefsel soepel en glad te houden.

Wat kun je doen om je bindweefsel gezond te houden en het spierskeletsysteem te versterken?

  1. Zorg voor voldoende bloedcirculatie en vochtdoorstroming van de spier door met regelmatig (matig intensief) te bewegen, massage en stretchoefeningen te doen. Vooral als je veel achter het beeldscherm zit.
  2. Verhoog de elasticiteit van je spieren – dynamische stretch oefeningen, maar ook snelle kniebuigingen of lichte sprongetjes zullen meewerken in het verhogen van de elasticiteit van je spieren.
  3. Hardlopen is gezond en super voor je conditie, alleen het is een repeterende activiteit. Kies ook eens voor andere sporten zoals tennis, golf, yoga of (functionele) fitnesstraining om je lichaam in verschillende bewegingsvlakken te versterken.
  4. Voeg hersteloefeningen toe in je weekschema – om het lichaam wat vaker in de ruststand te brengen en de spierherstel te voorspoedigen.
  5. Vermijd te lang en teveel in dezelfde houding te zitten of staan – zorg voor korte beweegmomentjes over de dag heen en je spieren zullen je dankbaar zijn.

Ga ermee aan de slag, mocht je meer informatie willen hebben over bovenstaande punten? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag.

Op de hoogte blijven van NOVAFIT?

Meld je aan voor de nieuwsbrief, zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Laatste berichten
wat te doen bij een acute spierblessurebeeldschermwerk