fbpx
goed bewegen

Bewegen is goed, goed bewegen is beter

Het is je vast niet ontgaan. De nieuwe beweegnormen van de gezondheidsraad dIe recent zijn gepubliceerd. Hieronder een overzicht:

Beweegrichtlijnen

De nieuwe beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  1. Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  2. Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  3. Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  4. En: voorkom veel stilzitten.

Naast onze trainingen bij NOVAFIT stimuleren wij elke vorm van bewegen. Bewegen in wat voor vorm dan ook geeft al gauw positieve gezondheidseffecten en kan goed meehelpen als aanvulling op je trainingsdoelstelling.

Onze werkwijze

Uit bovenstaande punten pakken we punt 3 er even uit, namelijk het uitvoeren van spier- en botversterkende activiteiten. Wanneer je er voor kiest om bij NOVAFIT een programma te volgen zorgen we ervoor dat het programma naadloos aansluit op je persoonlijke wensen en je startsituatie. Het gaat bij ons niet alleen maar om het aanbieden van een willekeurige “workout” maar we trainen het lichaam volledig en in balans. Elk onderdeel van het lichaam zal tijdens de trainingen worden aangesproken. We denken namelijk niet in spiergroepen, maar in het benutten van spierketens en het aanleren van effectieve beweegpatronen.

Beweegpatronen die in het dagelijkse leven ook veelvuldig voorkomen zoals: knieheffen (denk aan wandelen of traplopen en fietsen), door de knieen zakken en weer omhoog (je kleinkind optillen), heupscharnier (knikpunt van de heup, iets van de grond afpakken), wegduwen en aantrekken (bijvoorbeeld een kast verplaatsen). Tijdens deze activiteiten activeer je niet 1 spier maar meerdere spieren tegelijk, eigenlijk wordt het hele lichaam erbij betrokken. Onze trainingen zijn daarom gericht op het verlichten en langer kunnen volhouden van dagelijkse activiteiten als aanvulling op je gezondheidsdoel.

Wij zorgen er dan wel voor dat we goed bewegen, naast dan we meer bewegen. Uiteraard is dit te combineren met soepelheid, balans en conditionele vormen. Op deze manier heb je al binnen 45 tot 50 minuten een allround training te pakken.

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

voel jij je verkleefdwat te doen bij een acute spierblessure

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!