fbpx
voel jij je verkleefd

Voel jij je verkleefd?

Hoeveel uur per dag zit jij in dezelfde houding? Werk je bijvoorbeeld achter de computer of zit je veel in de auto? Ondervind je regelmatig klachten als stijfheid en spanning in je lichaam? Lees dan snel verder.

Zitten is ongezond

Veel en lang zitten; voor de meeste van ons de gewoonste zaak van de wereld. Helaas is het ook erg ongezond. Veel stilzitten is niet bevordelijk voor onze algehele fitheid en gezondheid. Sterker nog; té lang in dezelfde houding zitten heeft een zeer negatief effect op ons bindweefsel. Wat weer voor allerlei vervelende klachten kan zorgen als:

  • Spierspanning
  • Stijfheid
  • Blessures
  • Overbelasting

Gelukkig kun je hier vandaag nog wat aan doen.

Bindweefsel

Ieder lichaam bevat speciale lagen in de weefsels, fascia genoemd, die uit bindweefsel bestaan. Deze weefsels verbinden alle weke delen als spieren, pezen en banden met elkaar. Bindweefsel zorgt voor een glijbeweging tussen de delen en omvat de verschillende spieren en spiergroepen. Daarnaast zorgt het voor steun en houdt het de spiergroepen bij elkaar. Bindweefsel is onder normale omstandigheden glad en flexibel.

Doordat we tegenwoordig veel in dezelfde houding zitten komt het verkleven van bindweefsel steeds vaker voor. Je zit met gebogen (boven)rug en je hoofd naar voren; deze houding brengt de spieren in dit gebied op lengte. En helaas veert deze lengte niet zo gemakkelijk meer terug wanneer dit gebied dag in, dag uit, uren achter elkaar, onder spanning staat. Direct gevolg; spierspanning en verkleving van het bindweefsel.

Het effect van verkleving

Verkleving van het bindweefsel leidt geleidelijk tot fysieke (pijn)klachten. Bij sommige mensen zijn de effecten op korte termijn merkbaar, bij anderen duurt dit proces wat langer. Het verkeerd belasten van bepaalde spiergroepen zorgt er ook voor dat je eerder acute blessures oploopt. Denk aan:

  • Verrekkingen
  • Scheuren
  • Kneuzingen

Je kunt een verkleving herkennen door goed op je lichaam te letten. De pees, spier of het omliggende weefsel is erg gevoelig bij belasting. In rust (bijvoorbeeld na het slapen) is dit vervelende gevoel weg, maar na wat beweging komt de pijn vaak in alle hevigheid weer terug.

Zelf doen

Gelukkig kun je zelf het een en ander doen om je lichaam in topconditie te houden. Denk aan massages, stretching en mobiliteitsoefeningen. Onze tips:

Tip 1 – Oefening rug, nek en schouders

Zorg ervoor dat je de achterzijde van je lichaam regelmatig ontspant. Dit doe je door deze spiergroepen extra aandacht te geven met massages, stretching en/of andere soepelheidsoefeningen. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig de achterkant van je lichaam masseren door aan de slag te gaan met een foamroller. Voer ook regelmatig stretch- en mobiliteitsoefeningen uit voor je rug, nek en schouders.

Tip 2 – Oefening heup, borst en buik

Vergeet ook de voorzijde van je lichaam niet. Door veel te zitten in een voorovergebogen houding kun je op den duur te maken krijgen met stijfheid in de heup, borst en buikspieren. Hierdoor ontwikkel je triggerpoints (spierknopen) die zorgen voor nóg meer klachten. Voer dan ook dagelijks stretches uit die gericht zijn op deze spieren. Rol je nek zachtjes van links naar rechts. Je kunt ook je handen achter je rug vouwen en je schouders even goed (en voorzichtig) naar achteren trekken.

Herkenbaar?

Heb jij last van vage klachten als stijfheid en spierspanningen? Wil je graag weer lekker in je vel zitten en werken aan een gezond en fit lichaam?

Neem dan contact met ons op. We staan voor je klaar met tips en adviezen en helpen je er snel weer bovenop!

Vind je deze blog waardevol? Deel dan gerust!

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Comment

goed bewegen

Ontvang direct je Receptenpakket in je mailbox!